Enklare enklast

På min sida om Cykelpendling har jag tidigare beskrivit hur man kan förenkla cykelpendlingen när man som jag behöver fräscha upp sig/duscha/byta kläder efteråt. Man behöver inte vara ett geni för att inse att det allra enklaste är att INTE byta om utan helt enkelt cykla i det man sedan ska ha på sig under dagen. Min erfarenhet var att det inte gick om man som jag har en mil att cykla men det gör det ju- bara man anpassar farten! Därför har jag nu några gånger provat att cykla till jobbet i LÅNGSAM takt, eller mer korrekt, den takt som behövs för att inte bli (för) svettig! Och det funkar ju! Jag blir nog inte någon bättre cyklist av det men jag kommer ändå ut i friska luften, rör på mig lite Grand och bidrar till miljön. Och, vilket förvånade mig, det tar bara 5 minuter mer att cykla. Totalt sett spar jag tid!
Min egen anledning till att jag vill spara tid och göra det enklare är att jag har så mycket annat som tar min energi. Då blir det lätt att ta bilen om det blir för krångligt med kläder, ombyten, handduk… Så nu testar jag inte Slow cooking utan slow cycling så får vi se vart jag hamnar. Lite sörjer jag ju mina fina cykel-outfits dock…

image

This entry was posted in Cykel.

För enkelhetens skull

Det blev inget BodyPump igår men det blev en familjepromenad och, senare på kvällen, en halvtimmes joggning i långsam takt. Vilket för mig innebär en enorm ansträngning, nära döden-upplevelse samt ett blårödflammigt ansikte och en frisyr som ser nybadad ut. Men, men, jag kom ut och jag gjorde det.
Idag blev det morgonspinning igen, för enkelhetens skull. Jag har inget emot upprepningar av det som funkar. Kan äta samma frukost sju dagar i veckan och kan uppenbarligen gå på spinning 4 ggr samma vecka. Detta fjärde pass leddes av en mogen dam (ledare sedan urminnes tider) och mycket riktigt var det takt i musiken; takt som hjälpte till att göra detta pass till veckans jobbigaste. Trodde inte att mitt ansikte kunde bli rödare men det kunde det!

image

Måste påpeka en sak som jag gillar med spinningen och de här tidiga morgonpassen- tydligen brukar flera pensionärer träna på morgonen i vanliga fall för de är ju lediga då. Nu på sommaren fortsätter de med det plus att vi semesterlediga lite yngre hänger på. Dels blir jag glad av att se 70-plussare som motionärer och vill gärna vara en sådan hurtigpensionär när det är dags att sluta arbeta. Dels känner jag mig för en gång skull inte så himla gammal!!

Morgonträning!

Jag tänkte nästan inleda med att skriva att ”morgonträning is da shit” men jag är väl tillräckligt pinsam som det är, iaf enligt mina barn (bara det faktum att jag är 50 är otroligt pinsamt tycker de!). Faktum kvarstår- planerar jag att träna på morgonen blir träningen oftast av men om jag bokar in ett pass på kvällen blir det- numera- inte av. I torsdags hade jag ett BodyCombat pass inbokat vid 17-tiden, som jag bara inte orkade iväg på. (Glömde dessutom avboka i tid varpå jag nu än en gång fått betala straffavgift.)
Så, med morgonens träning har det nu blivit 3 x spinning den här semesterveckan!

Av bara farten blev det den här hälsosamma frukosten:

image

Keso mini 2 dl + nektarin i bitar + ett pat matskedar AXA Granola. Det värsta är att jag samtidigt som jag njöt av frukosten funderade på vilken sorts chips vi ska ha som fredagsmys ikväll… Ranchsmak eller dillsmak? Grova chips, finräfflade eller släta? Gräddfil till eller inte? Eller grönsaksstavar i stället? Ha,ha, ha, det sistnämnda tänkte jag ju faktiskt INTE på. Fast jag önskar att jag kunde göra det helt seriöst. Nej, idag är jag nöjd med att ha orkat släpa mig iväg på tre träningspass och det är inte ens helg ännu. Lite chips får det allt bli ikväll. Lite bara. I morgon blir det BodyPump!

Jakten på takten

Jag funderar över den här bloggen och nu lutar det åt att det BARA blir en ren träningsblogg. Virningen får husera på Slipstitch- min sida om virkning– kanske… Där är det ouppdaterad sedan 2014 men kanske kan jag finna tid och energi till sidan den här hösten? För virkar gör jag ju; tre olika filtar håller jag f.n på med och idag ska jag köpa garn till en ny kofta!

Bokrecensioner blir det inte så ofta heller och läser gör jag ju också, hela tiden. Just nu håller jag på med ”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson; en mycket läsvärd bok om ett tungt ämne; nazism och främlingshat. Jag funderar på att skapa en blogg om mitt läsande och skrivande och även börja skriva kåserier igen? Jag skrev några kåserier för 15 år sedan och fick en del feedback på det, bl.a från en RIKTIG författare som hade hittat dem! Blev även tillfrågad om att vara med i ett radioprogram!? Det KAN ha berott på att Internet faktiskt var ganska nytt för 15 år sedan och att det var lätt att bli hittad och läst då. Nu drunknar man ju i alla miljoner sidor som finns om allt och inget… Jo, en Läs- och skrivsida blir det nog men kanske en helt anonym sådan. Jag vill ju kunna skriva precis vad jag vill, om vem jag vill, hehe… :-)

Träningen då- vi var först en vecka på Gotland och då gick maken och jag morgonpromenad i stort sett alla morgnar- så himla skönt!  Därefter blev det en veckas jobb och sedan var vi i Träslövsläge, där vi hyrt ett hus ihop med min syster med familj samt våra föräldrar. Även där gick jag och maken morgonpromenader och en dag gick jag hela vägen från Varbergs fästning tillbaka till Träslövsläge, cirka en mil.

image image

Vi kom hem i söndags och igår måndag körde jag rappt igång med ett pass spinning! Jag har fortfarande semester och kan passa på att ta de pass jag vill. Idag blev det ännu ett spinningpass, som började kl.9 på morgonen. Härligt att ha dagens träning avklarad redan vid 10! Jag blir lite bekymrad dock för jag ogillar verkligen musiken på spinning de senare åren. Jag ser ju att ledarna är både 20 och 30 år yngre än mig och de väljer ju den musik som är populär nu. Jag gillar också det mesta av den musiken men den har ju ingen tydlig takt! Jag verkligen avskyr att cykla spinning utan takt!! Det värsta är när ledaren dessutom ropar att vi ska ”hitta takten” och det inte FINNS någon takt att hitta! Hmm, funderar på om man kan föreslå för Nordic Wellness att de skulle kunna skriva mer detaljerat OM respektive pass i sin passbokning? Lite om hur passet är uppbyggt för just den ledaren och vilken typ av musik. Helst av allt skulle jag ju vilja ha ålder och foto på ledaren också eftersom jag ALLTID cyklar bättre för manliga snygga ledare på +40 😉  Men helt seriöst tycker jag att ledare som är lite äldre har större variation på musiken de väljer och det passar mig. Jag får leta vidare efter sådana ledare och fortsätta jakten på takten.

 

Behov & Stegutmaning v.3

Hej!

Jag slänger ju inte ur mig uppdateringar direkt längre men nu tänkte jag göra ett försök att vara lite mer regelbunden igen. Jag behöver det för min egen skull, behöver se svart på vitt att livet består av mer än arbete och barnbestyr och så behöver jag formulera mig. Jag behöver också TRÄNA OFTARE eftersom det senaste året har varit det sämsta året träningsmässigt jämfört med de 25 (!) åren dessförinnan (jag började träna när jag var 25).

På jobbet är vi för tredje året i rad med i Global Corporate Challenge, GCC, dvs en stegräknartävling för anställda på olika företag. Förra året gick två av våra gruppmedlemmar och blev gravida mitt under utmaningen. I år är ingen i vår nya gruppkonstellation gravid än så länge vad vi vet och alla har TOTALT fokus på stegandet 😉 Faktum är att jag med mina 15000 steg i snitt ligger UNDER gruppens snitt. Jag är alltså den svagaste länken! Jaja, med tanke på att jag snittat runt 4000 steg i vintras under en bilburen dag till ett stillasittande arbete, så är jag riktigt nöjd med ett snitt på 15000.

 

image

Förutom gåendet blir det ett CardioStep pass i veckan, lite magövningar hemma samt en del cykling till och från jobbet. På hemvägen en dag blev jag omcyklad av en man i lycra i sista backen och han påstod att jag ”var snabb och att han haft svårt att cykla om mig på rakan”. Hehe!

Annars då? Vi njuter av det fina vädret, hela familjen. Under långhelgen har det blivit lunch vid hav eller sjö och kvällarna spenderas ute på altanen. Det är de sista dagarna på terminen för barnen. För ena barnet innebär det glädje, lek, glass och utflykter på lektionstid. För mitt andra barn innebär det rutinkaos, stress, oro och ångest. För mig som mamma innebär det att jag går förbi skolan under en av mina morgonpromenader (jag jobbar hemifrån en dag i veckan) och ler när jag ser min ena dotter ha aktiviteter på skolgården med sina kompisar. Jag går vidare och ler fortfarande när tårarna trillar ner över kinden. Jag hade så gärna velat se min andra dotter vara där bland de andra barnen men det är hon inte och det gör ont. Ont för att jag/vi varje dag måste ta uti med problem som inte existerar i de flesta andra familjer och ont för att jag vet hur mycket hon kämpar. Hur gärna hon hade velat vara en av de andra men inte kan vara det just nu.

Så en barnslig stegtävling kan betyda olika saker. Låtsad förfäran över att vara lagets svagaste länk och samtidigt något jag behöver som hjälp för att klara av allt annat.

Så här fint var det häromdagen när jag gick… :)

image

 

 

Procenten

image

Det var lite mer snö och is kvar än vad vi hade förväntat oss men det gick ändå bra att ”springa” i alla fall på 80% av de fem kilometrarna. Totalt blev fördelningen 30% MYCKET långsam jogg och 70 % jogglufs. Helt ok eftersom jag och maken inte har sprungit i år förrän nu om jag inte minns fel och eftersom jag var rejält förkyld förrförra veckan. Nu hoppas vi kunna springa om en 3-4 dagar igen- ingen idé att gå ut för hårt!

Söndagen har i övrigt varit lugn och skön- jag har läst ut en bok och barnen har bakat. Gjorde de där goda frukostfrallorna i morse igen förresten, lika gott idag också!

 

Passat på!

image

Det gäller att passa på när man känner för att träna! I morse kom jag faktiskt iväg, första gången på över en månad (semester och förkylning kom i vägen). CardioStep blev det, alltid lika roligt med ledare Helena som är som en ståuppkomiker mitt i allt. När jag kom hem igen blev det en frukost del 2 bestående av nybakta frallor- låter uberhurtigt att baka egna lördagsfrallor men har man inspiration så har man. De  här frukostbröden blev det men i stället för solrosfrön hade jag havregryn resp sesamfrön på. Så gott med ost, marmelad och te till! Extra gott när man har tränat innan!

Trevlig helg!

These boots are made for walking

image

Ikväll har jag vandrat. Inomhus, med nyinköpta vandringskängor. Utomhus hade varit trevligt men jag var tvungen att vara hemma eftersom en säljare för vårt kommande fibernät skulle komma på besök ”någongång mellan 18-20″. Ingen representant dölj upp så jag vandrade på här hemma och ja, kängorna behåller jag. Men när ska jag ha dem? Linnémarschen i Borås i April kanske? Eller på en tur i Alperna i sommar?…

Aktiv semester?

Jag försöker ju ge sken av att vara en aktiv person så jag får väl berätta lite retroaktivt hur väldigt aktiv jag var på vår Thailandssemester. Förutom att gå hela vägen runt poolen och beställa drinkar i poolbaren så var vi faktiskt ute och paddlade kajak två gånger. Ena gången på eget bevåg vid vår strand på Koh Lanta vilket inte var det lättaste- det finns (på gott och ont men mest gott) inga vattensporter vid stränderna. Förutom alla speedboats som hämtar och lämnar turister för dagsutflykter två ggr/dagen så är det därmed väldigt lugnt i vattnet. Inte ens kanoter var så vanligt men vi lyckades hitta en att hyra på ett hotell och en annan på ett annat. Det var med nöd och näppe eftersom ena hotellet egentligen bara hyrde ut kanoten till si

image

 

na egna hotellgäster. Kanske en anledning till att det var svårt att hitta kanoter att hyra är att vinden på ön kan göra det svårt att paddla vissa tider. Faktum var att när vi skulle paddla tillbaka mot vår strand efter att ha rundat en udde och hittat en egen liten strand där vi gick i land kort, så blåste det

DCIM100GOPRO


image

motvind rätt kraftigt och jag fick verkligen ta i för att inte glida längre ut till havs. Stackars dottern var inte glad när jag likt en sjörövarkapten domderade och röt och försökte få till ett slags koordinerat paddlande mellan oss två. Det behövdes för det var verkligen tungt att paddla mot vinden!

Andra gången vi paddlade så ingick det i en halvdagstur- vi åkte bil till andra sidan Koh Lanta där vi fick ta en longboat ut mot ön Koh Talabeng. Vi gjorde ett strandhugg innan vi kom till en annan liten ö där kajaker väntade på oss. Med dessa paddlade vi sedan efter en guide som visade oss några vattengrottor. Mycket rogivande och trevligt (och ingen motvind). Upplevde heller inte att det kändes stressigt som jag har läst att sådana turer kan vara- vi hade åtminstone 1,5 timmes paddlande vilket var lagom för oss paddelovana.

På vår 2-veckors semester bodde vi på två olika hotell. Hotellet vi bodde på andra veckan var ett Blue Village-hotell som erbjöd tre träningspass per dag. Mer om detta senare- jag testade alla passen!